Ahad, 29 Januari 2012

Kalut-kalut Ke Kedai Nombor Ekor


Hari ini aku pulang semula ke tempat aku bertugas iaitu Bandaraya Johor Bahru. Dalam perjalanan tadi aku sempat menyaksikan satu aksi lain pula. Al-maklumlah aku ni suka buat pemerhatian. Dah perhati, mulalah nak komen. Bukan kutuks eh. Hehehe...



Di lampu isyarat simpang empat Ayer Hitam tadi, aku lihat ada seorang lelaki Melayu berkereta buat U-Turn haram. Punyalah kalut sampai dia hampir terlanggar seoang penunggang motorsikal di situ. Masa mula-mula aku lihat, dalam hati berkata, " Suka hati je buat u-turn kat sini. Orang lain pun nak cepat jugak tapi janganlah sampai membahayakan keselamatan oang lain." Erm...macam-macam sikap manusia ni kan....

Dipendekkan cerita, pemuda tadi ( dalam lingkungan 30-an ) kalut-kalut mencari parkir lalu keluar dari keretanya. Dia dapatkan parkir di hadapan kedai nombor ekor. Aku terus memerhatikannya. Kebetulan waktu itu lampu isyarat masih merah. 

Erm...dalam hati, " orang ni nak beli nombor ekor ke ?" Sangkaan aku benar-benar tepat. Lelaki itu terus meluru ke dalam kedai dan beratur bersama bangsa lain. Malunya aku melihat bangsaku turut ada di situ. Takkan dapatkan rezeki dari sumber haram kot ! Huhuhu...




Bermain nombor ekor adalah salah satu bentuk perjudian yang hukumnya haram

1 ulasan:

  1. Sama-sama kita doakan semoga beliau akan berubah nanti dan bertaubat...

    BalasPadam