Ahad, 29 Januari 2012

Kalut-kalut Ke Kedai Nombor Ekor


Hari ini aku pulang semula ke tempat aku bertugas iaitu Bandaraya Johor Bahru. Dalam perjalanan tadi aku sempat menyaksikan satu aksi lain pula. Al-maklumlah aku ni suka buat pemerhatian. Dah perhati, mulalah nak komen. Bukan kutuks eh. Hehehe...



Di lampu isyarat simpang empat Ayer Hitam tadi, aku lihat ada seorang lelaki Melayu berkereta buat U-Turn haram. Punyalah kalut sampai dia hampir terlanggar seoang penunggang motorsikal di situ. Masa mula-mula aku lihat, dalam hati berkata, " Suka hati je buat u-turn kat sini. Orang lain pun nak cepat jugak tapi janganlah sampai membahayakan keselamatan oang lain." Erm...macam-macam sikap manusia ni kan....

Dipendekkan cerita, pemuda tadi ( dalam lingkungan 30-an ) kalut-kalut mencari parkir lalu keluar dari keretanya. Dia dapatkan parkir di hadapan kedai nombor ekor. Aku terus memerhatikannya. Kebetulan waktu itu lampu isyarat masih merah. 

Erm...dalam hati, " orang ni nak beli nombor ekor ke ?" Sangkaan aku benar-benar tepat. Lelaki itu terus meluru ke dalam kedai dan beratur bersama bangsa lain. Malunya aku melihat bangsaku turut ada di situ. Takkan dapatkan rezeki dari sumber haram kot ! Huhuhu...




Bermain nombor ekor adalah salah satu bentuk perjudian yang hukumnya haram

Rabu, 25 Januari 2012

Aksi Seram Amoi

Petang tadi aku mulakan perjalanan pulang ke kampung halaman iaitu Batu Pahat Bandar Penggaram. Walaupun masih letih-letih menghabiskan percutian ke Penang dan Langkawi, aku memang wajib pulang untuk menziarahi abah. 

Aku gerak dari rumah sewa kira-kira jam 5.00 petang. Perjalanan petang tadi lancar sahaja memandangkan orang lain dah pun mula bekerja dari cuti Tahun Baru Cina. Majoriti guru-guru je yang masih bercuti. Jangan salah faham pulak eh...cuti kami cuti berganti. 

Dalam perjalanan selepas susur Sedenak kelihatan kenderaan mula bergerak perlahan sedangkan sebelum tu berjalan lancar jerk. Aku pun memperlahankan pemanduan aku. Tertanya-tanya sendiri samada ada kemalangan di hadapan ataupun abang polis sedang membuat sekatan.

Membunuh diri merupakan perbuatan terkutuk yang amat dilarang Allah.Orang yang membunuh diri akan diazabkan Allah di hari akhirat nanti, dan tidak ada sesiapapun akan terlepas dari azabNya.

Kereta terus bergerak 30km/j hingga menghampiri tempat kejadian. Kelihatan seorang polis trafik berdiri di sebelah kanan jalan. Sementara itu ada seorang amoi mencangkung di atas jalan itu. Aku fikir mesti dia nak bunuh diri kot. Muka pun kelihatan pucat. Terkejut jugak aku. Laluan ke utara sesak dan ke selatan turut sesak. Mungkin ada dalam kalangan rakannya atau kekasihnya berada di laluan ke arah selatan itu. 

Aku teruskan pemanduan. Dalam hati, aku cuba dapatkan pengajaran ekoran peristiwa tadi. Berat mana sekalipun masalah yang kita tanggung, insyaAllah ada jalan penyelesainnya. bunuh diri bukan jalan yang terbaik malah tidak cium bau syurga. Alhamdulillah, setakat ini aku masih tetap dalam iman. Setiap masalah yang muncul dalam hidup aku dapat atasi dengan bantuan Allah terutamanya.  

Rabu, 11 Januari 2012

Memborong @ Pasar Malam Wakaf Che Yeh

Selesai ke majlis kenduri, kami pulang simpan tenaga untuk ke Pasar Malam Wakaf Che Yeh. Menurut seorang rakan, tempat ini ala-ala syurga membeli belah. Makin malam, semakin ramai orang katanya. Tambahan pula jika musim cuti sekolah. Wahhh...mesti bersesak2 nih !

Pintu gerbang Pasar Malam Wakaf che Yeh

Kira-kira jam 9.30 malam, kami sampai di Pasar Malam Wakaf Che Yeh. Terpusing-pusing juga nak cari parkir. Penuh seh...bas-bas persiaran pun banyak. Mungkin rombongan Cik Kiah lah tuh. 

Lambakan kain pasang dan kain sutera yang cantik2 belaka

Lelong ! Lelong ! 4@ 5 pasang dengan harga RM100

Brooch pelbagai bentuk dan saiz. Saya tak beli pun memandangkan telah banyak koleksi brooch di rumah.


Tudung pelbagai warna. Hanya RM15 sahaja. Kalau di JB jenis yang saya maksudkan harganya RM20.



PM ni antara tempat membeli belah yang terkenal juga di Kelantan. Kiranya macam UpTown juga lah. Tak habis-habis juga mereka membeli-belah. Kelihatan kaum Adam hanya tengok sahaja gelagat kaum Hawa. Haha dah namanya datang untuk membeli-belah, tak kan nak tengok je kan ? Apatah lagi kaum Hawa yang datang dari luar negeri Kelantan termasuklah saya.


Kain pasang sutera yang membuatkan aku teruja melihatnya. Yang berbatu2 lagilah cantik2 banget !




Mana nak beli cenderamata buat kawan-kawan, mana pula nak hadiahkan buat ahli keluarga, semuanya dah jadi blurrr....Banyak sangat yang menarik perhatian saya. Kain batik, tudung, kain pasang, baju tidur kelawar, buah-buahan ( delima, mangga, ciku madu dan lain-lain ) memang murah2 jika dibandingkan harganya dengan di Johor. 

Waktu operasi PM ini 7.00 malam sehingga jam 2.00 pagi kot ( tertakluk kpd jumlah pengunjung ). Namun, menurut orang Kelantan, waktu maghrib di sana, semua kedai dipaksa tutup supaya dapat menunaikan solat. Jika di pusat membeli belah, pengawal keselamatan akan membunyikan wisel tanda berhenti membeli. Jadi tidak mustahil, pada waktu solat lalu lintas begitu lengang sekali di sana. Alhamdulillah, jika masing2 tidak lupa membuat ibadah disamping mencari rezeki.

Hah, ini saya cuba kongsikan apa yang saya dan rakan2 beli di sana. Merengkek juga kami membawanya sementara nak menuju ke kereta. Ahaksss...


Ini kain sutera yang saya beli. Memang murah berbanding di pasaran luar. So, tak tunggu dah. Sepasang pun jadilah...


Baju tidur kelawar dan 2 pasang telekung

Ini hasil beli belah kami...Hampir jam 2 pagi kami sampai di rumah. Namun, ketika kami pulang, masih ramai yang berpusu2 di sana...


Koleksi kain batik yang dibeli oleh rakan saya



Nak berniaga tudung ke apa nih ? Huhuhuhu....mmg ganazz !


Aktiviti saya akan bersambung. Tunggu...